Rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Aktuální stav
Stavba je hotová. Zrenovovaný most slouží vlakové dopravě znovu od 1. června 2020.
Základní informace
Negrelliho viadukt patří mezi nejstarší dopravní stavby v Praze a je kulturní památkou. Nachází se na rozhraní Nového Města a Karlína, překračuje dvě ramena Vltavy a ostrov Štvanice, končí na holešovickém břehu. Stavba pojmenovaná po svém tvůrci, rakouském inženýrovi Aloisi Negrellim, slouží svému účelu již od roku 1850. Při délce 1120 metrů je to dodnes nejdelší železniční most v Česku.
V rámci citlivé rekonstrukce se vybourala a znovu postavila část mostní kleneb, vyměnily se také některé kameny. Železniční svršek i trolejové vedení jsou nové, stejně jako zabezpečovací zařízení, což umožnilo zvýšit rychlost vlaků. Ve většině délky mostu se uvolnily prostory pod klenbami, což umožnilo vytvořit místo pro kavárny, galerie či další projekty, které oživí tuto část Prahy.
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu byla prvním modernizovaným úsekem připraveným na vyšší kapacitu spojů v projektu spojení na Letiště Václava Havla a do Kladna.
Realizace stavby
2017–2020
Zhotovitel
STRABAG Rail, AVERS, Hochtief CZ
Projektant
SUDOP PRAHA
Realizace stavby byla spolufinancována EU z Nástroje pro propojení Evropy (CEF)
Video: