PPP

Čtyři etapy tratě Praha – Letiště – Kladno budou vůbec prvními PPP projekty na české železnici. Úsek z pražského Veleslavína do Ruzyně, z Ruzyně na letiště, stanici pod terminály letiště a spojku z letiště k trati do Kladna tak postaví soukromý partner, zajistí si financování a úseky bude po dobu 25 let udržovat. Stát přitom začne koncesionáři platit až od okamžiku uvedení úseků do provozu. Organizaci provozu na trati – třeba dispečerské řízení – bude standardně zajišťovat Správa železnic.

Soukromý partner – koncesionář – vzejde ze soutěžního dialogu. V jeho první fázi musí zájemci doložit zkušenosti s obdobnými projekty, s vybranými uchazeči bude následně zahájen soutěžní dialog.

Externí financování velkých projektů formou PPP umožňuje státu realizovat investice, které by jinak financoval jen obtížně. Podobný model si Česko nedávno úspěšně vyzkoušelo na dostavbě části dálnice D4. Realizace pilotního železničního PPP projektu by tedy měla otevřít dveře pro využití této formy i v dalších projektech Správy železnic, včetně plánu na výstavbu vysokorychlostních tratí.

Podrobnosti o PPP projektech pro českou železnici a aktuální informace o průběhu přípravy dotčených úseků tratě na letiště a do Kladna jsou na samostatném webu - PPP - www.spravazeleznic.cz