Modernizace trati Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně
Aktuální stav
Finalizujeme dokumentaci pro povolení záměru, následně o něj požádáme. Dokumentace pro územní rozhodnutí je už odevzdaná, nyní probíhá proces územního řízení.
Základní informace
Moderní dopravní řešení, které minimalizuje dopad na cennou rezidenční lokalitu. Tak by se ve zkratce dal popsat úsek trati, který vede oblastí Veleslavína, Liboce a Ruzyně. Součástí je vybudování nového nádraží Praha-Veleslavín u metra A, jehož podoba vzešla z mezinárodní architektonické soutěže. Původní historická nádražní budova bude rozšířena o moderní přístavbu se zelenou střechou a nástupiště. Kapacita terminálu umožní, aby zde část vlaků od letiště a Kladna končila.
Součástí etapy je také vybudování nové zastávky Praha-Liboc. Obyvatelům této části Prahy umožní dostat se do Dejvic, Holešovic i do centra města rychle a spolehlivě, bez nutnosti přestupu. Cesta vlakem mezi Libocí a Masarykovým nádražím bude trvat přibližně 17 minut. Stanice Praha-Ruzyně se po modernizaci úseku přesune o několik desítek metrů dál, kde bude lépe navazovat na novou zástavbu této lokality.
Projekt vedle zdvoukolejnění a elektrifikace počítá také se zrušením všech železničních přejezdů. Navzdory tomu se díky modernizaci zvýší počet míst, kudy lze trať v tomto úseku překonat. Momentálně jich je pět, v návrhu se počítá se sedmi bezpečnými podjezdy nebo podchody. Prostupnost územím se tak významně zlepší.
Obyvatelé této části Prahy ocení také snížení hluku a vibrací, které modernizace trati přinese. Dieselové soupravy totiž nahradí elektrické jednotky, samotná trať bude maximálně odhlučněná a v neposlední řadě zmizí i zvuková výstraha na přejezdech. V rámci projektu navrhuje Správa železnic poprvé v Česku využít namísto standardních betonových protihlukových zdí speciální klimatické stěny tvořené zeminou, které budou porostlé rostlinami. Hluku z dopravy budou bránit dostatečně, pohledově ale lépe zapadnou do této části města, už jen proto, že na nich nemůže vzniknout graffiti.
Spolu s úseky z Ruzyně na letiště (včetně stanice v jeho areálu) a propojení od letiště k trati do Kladna je projekt připraven k realizaci formou PPP.
Realizace stavby
2027–2030
Zhotovitel
budoucí koncesionář PPP
Projektant
SUDOP PRAHA, MORAVIA CONSULT Olomouc